عوامل موثر بر افزایش ارتفاع


عوامل مختلفی بر قد افراد تأثیر می گذارد که مهمترین آنها عوامل ژنتیکی هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه ، انتظار می رود عوامل ژنتیکی 60 تا 80 درصد بر قد فرد تأثیر بگذارند ، اگرچه عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش معمولاً باقی می مانند. افزایش رشد در یک سالگی شروع می شود و تا بلوغ ادامه می یابد ، بنابراین بعید به نظر می رسد که بعد از بلوغ قد آن افزایش یابد.

ارتفاع

عوامل موثر بر افزایش ارتفاع

با این حال ، چندین کار وجود دارد که می توانید برای اطمینان از امکان رشد بیشتر در دوران نوجوانی و افزایش قد در این دوره انجام دهید ، بنابراین با استفاده از نکات زیر ، می توانید رشد قد خود را به Created تغییر دهید:

تاثیر تعادل رژیم غذایی بر افزایش قد

این یکی از مهمترین و م effectiveثرترین عوامل در افزایش قد است ، زیرا داشتن رژیم غذایی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سالهای رشد بسیار مهم است. رژیم غذایی مناسب برای این منظور باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه تازه
  • انواع سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین
  • محصولات لبنی
  • ویتامین دی.

استفاده صحیح از مکمل ها

فقط چند مکمل ویژه وجود دارد که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک شدن استخوان در بزرگسالان می شود. به عنوان مثال ، در افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد ، پزشک شما ممکن است مکمل حاوی HGH مصنوعی را تجویز کند. بنابراین ، از مکمل هایی که قول افزایش قد را می دهند باید اجتناب شود زیرا هیچ مکمل ای که بتواند بعد از سن رشد به طور مستقیم قد را افزایش دهد وجود ندارد و مکمل ها معمولاً در طول رشد توصیه می شوند.

خواب کافی و مناسب در افزایش قد مثر است

کم خوابی و خواب ناکافی در بلند مدت معمولاً بر رشد قد تأثیر نمی گذارد ، اما اگر نوجوانان کمتر از نیاز بدن خود بخوابند ، می تواند در سرعت رشد آنها مشکل ایجاد کند. این به این دلیل است که بدن در طول خواب HGH یا هورمون رشد را آزاد می کند و اگر خواب کافی وجود نداشته باشد ، تولید این هورمون و سایر هورمون ها کاهش می یابد. میزان مناسب خواب برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • خواب مناسب برای کودکان زیر 3 ماه 14 تا 17 ساعت در روز است.
  • نوزادان 3 تا 11 ماهه باید 12 تا 17 ساعت در روز بخوابند.
  • خواب مورد نیاز برای کودکان 1 تا 2 سال 11 تا 14 ساعت است.
  • کودکان خردسال 3 تا 5 ساله نیز به 10 تا 13 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • کودکان بین 6 تا 13 سال نیاز به 9 تا 11 ساعت خواب دارند.
  • خواب مناسب برای نوجوانان 14 تا 17 ساله نیز 8 تا 10 ساعت است.
  • بزرگسالان بین 18 تا 64 سال نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب در روز دارند.
  • 7 تا 8 ساعت خواب برای افراد مسن نیز توصیه می شود.

داشتن حرکت و حرکت

ورزش منظم روزانه فواید زیادی دارد ، ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت می کند ، به شما در حفظ تناسب اندام و وزن کامل کمک می کند و تولید هورمون رشد یا HGH را افزایش می دهد. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند ، اما ورزش در بزرگسالی فواید زیادی دارد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن ، می تواند خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

حالت مناسب را حفظ کنید

وضعیت بد بدن می تواند شما را کوتاهتر از آنچه هستید نشان دهد و با گذشت زمان ، ضعف یا اسکوات می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین ، در نظر گرفتن نحوه ایستادن ، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و در این موارد باید وضعیت مناسب را حفظ کرد. برای حفظ وضعیت بدنی مناسب ، انجام برخی از تمرینات که برای بهبود وضعیت بدن طراحی شده اند می تواند م beثر باشد و می توانید این تمرینات را با کمک پزشک انجام دهید.

از تمرینات یوگا استفاده کنید

تمرینات یوگا برای کل بدن می تواند ماهیچه ها را تقویت کرده و به تعادل حالت بدن کمک کند ، که باعث می شود افراد قد بلندتر به نظر برسند. برای استفاده از تمرینات یوگا برای مبتدیان ، می توانید این تمرینات را در خانه یا گروهی در باشگاه شروع کنید. تمرینات منظم یوگا همچنین می تواند به شما در از بین بردن بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات وزن ، آرتروز و درد مفاصل کمک کند و به آرامش و کاهش استرس کمک کند.

ارتفاع

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

بعد از بلوغ و نوجوانی ، صفحات رشد استخوان بسته می شود و پس از این مرحله ، حتی تغذیه مناسب و ورزش نمی تواند بر افزایش در بزرگسالی تأثیر بگذارد ، اما این احتمال وجود دارد که با بهبود وضعیت بدن ، که به صاف شدن ستون فقرات کمک می کند ، شما را به نظر برساند. کمی بلندتر است ، اما همچنین به رشد استخوان ها کمک نمی کند. در اینجا چند راه برای بهبود وضعیت بدن وجود دارد:

  • به طور منظم تمرینات کششی انجام دهید
  • شکل نشستن را تغییر دهید
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم داشته باشید
  • از چمباتمه زدن خودداری کنید

چه زمانی رشد متوقف می شود؟

رشد متوقف شده در هر بدن به صورت ژنتیکی مهندسی می شود و نحوه و میزان آن تا حد زیادی توسط ژن ها تعیین می شود. قوانین ژنتیکی فرآیندهای رشد فردی ما را کنترل می کند و هنگامی که رشد فیزیکی استخوان ها و سایر اندام ها در سن بلوغ کامل می شود ، افزایش تولید استروژن در این دوران باعث می شود صفحات رشد استخوان بسته شده و سپس این مکان ها بسته شوند و به محرک های رشد پاسخ ندهند. در نتیجه ، با بسته شدن صفحات رشد استخوان و توقف رشد ، احتمال افزایش ارتفاع بعید به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید