احساس گرسنگی واکنش طبیعی بدن برای نشان دادن نیاز به غذای بیشتر است. وقتی گرسنه هستیم ، معده ما صدا می کند و احساس می کنیم کاملا خالی شده ایم. گاهی گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، خواب آلودگی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چند ساعت بین وعده های غذایی خود بدون احساس گرسنگی وقت بگذارند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ما دائماً احساس ضعف و گرسنگی کنیم ، که در زیر به آنها می پردازیم.

احساس گرسنگی

دلایل احساس گرسنگی و ضعف مداوم:

1. اگر پروتئین کافی نخورید احساس گرسنگی و ضعف خواهید کرد

مصرف پروتئین کافی برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد و با افزایش تولید هورمون هایی که باعث احساس سیری می شوند به بدن کمک می کند کالری کمتری در روز دریافت کند. به همین دلیل ، اگر پروتئین کافی در وعده غذایی خود دریافت نکنید ، برای وعده بعدی گرسنه خواهید بود.

چه غذاهایی حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف دارای پروتئین هستند ، بنابراین داشتن آن در رژیم غذایی کار دشواری نیست. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا آجیل و غلات کامل نیز حاوی پروتئین هستند.

2. بی خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب کافی برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی ضروری است. خواب کافی از بیماری های خطرناک و مزمن جلوگیری می کند. خواب خوب و به اندازه کنترل اشتها است زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون ها و افزایش احساس گرسنگی در فرد می شود. برای داشتن بدن سالم و اشتها ، 8 ساعت خواب مداوم در شب داشته باشید.

3. ما بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین ها را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که برای پخت نان و تهیه ماکارونی استفاده می شود. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدراتها فیلر فیبر ندارند و بدن آنها را خیلی سریع هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز باعث کاهش قند خون می شوند. بنابراین ، می توان از گزینه ها کم کم استفاده کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و همچنین کربوهیدرات برای سرکوب گرسنگی هستند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی در احساس گرسنگی

چربی نقش کلیدی در سیر نگه داشتن بدن شما دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش بیشتر طول می کشد و در معده باقی می ماند تا احساس گرسنگی دیرتر ظاهر شود. کسانی که سعی می کنند چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای خود را برای قند و کربوهیدرات افزایش می دهند. غذاهای چرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست پرچرب ، دانه کتان و آووکادو است.

5. ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب و همچنین بهبود سلامت مغز و قلب ، به طور کلی فعالیت بدنی را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش بستگی مستقیم به میزان آب مصرفی ما دارد. نوشیدن یک لیوان آب معده شما را پر کرده و احساس خوبی به شما می دهد. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا نیز میزان کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی اوقات تشنگی و گرسنگی را می توان با هم اشتباه گرفت. در این حالت ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. وقتی غذا می خوریم ، حواس ما پرت می شود

اگر شیوه زندگی شلوغی دارید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام می دهید ، همزمان آسیب های مختلفی به بدن و سلامتی خود وارد می کنید. این رژیم در نهایت میزان دریافت کالری و افزایش وزن را افزایش می دهد. اختلال آگاهی از میزان غذای مصرفی را کاهش می دهد به طوری که بدن دیرتر اشباع را آزاد می کند.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

برای برخی ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش مقدار هورمون کورتیزول است که علائم گرسنگی را به مغز می فرستد. اگر سبک زندگی استرس زایی دارید ، احتمال اینکه همیشه گرسنه باشید وجود دارد.

8. عوارض جانبی برخی از داروهایی که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، دیابت ، پیشگیری از بارداری ، ضد تشنج ها و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات می توانید برای تغییر داروهای خود با پزشک مشورت کنید ، اما در برخی موارد فقط باید موارد قبلی را زیر نظر داشته باشید تا از عوارض این عوارض کاسته شود.

9. رابطه بین سلامت عمومی بدن و احساس گرسنگی

در نهایت ، سلامت عمومی بدن باید بررسی شود. از آنجا که ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها می تواند نشانه هایی از مشکلات در بدن باشد ، به عنوان مثال ، کم کاری تیروئید این وضعیت را در بدن بدتر می کند. به همین دلیل ، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات داخلی در بدن ، هر از گاهی به یک معاینه فیزیکی کامل نیاز است.