علل و روشهای متداول پیشگیری و درمان


کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث می شود افراد به پزشک مراجعه کنند یا از کار یا مدرسه دوری کنند و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

علائم کمردرد

خوشبختانه می توانید برای پیشگیری یا کاهش کمردرد بیشتر اقداماتی انجام دهید. در مورد کمردرد ، درمانهای خانگی ساده و ورزش مناسب بدن اغلب در عرض چند هفته کمردرد را بهبود می بخشد و عملکرد آنها حفظ می شود. برای درمان کمردرد به ندرت به جراحی نیاز است.

علائم کمردرد

کمردرد می تواند از دردهای ماهیچه ای گرفته تا احساس سوزش یا سوزش متغیر باشد. علاوه بر این ، درد ممکن است به ساق پا گسترش یابد یا با خم شدن ، چرخاندن ، بلند کردن ، ایستادن یا راه رفتن تشدید شود.

وقت پزشک است

بیشتر کمردردها معمولاً طی هفته ها با درمان های خانگی و مراقبت از خود به تدریج بهبود می یابد. در صورت داشتن کمردرد و علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید:

کمردرد در چند هفته گذشته ادامه داشته است

درد شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد

درد یک یا هر دو پا را درگیر می کند ، به ویژه اگر درد به زیر زانو برسد

کمردرد باعث ضعف ، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا می شود

کمردرد با کاهش وزن بدون دلیل همراه است

در موارد نادر ، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد.

اگر کمردرد با علائم زیر دارید ، بلافاصله به اورژانس بروید:

کمردرد باعث ایجاد مشکل در روده یا مثانه می شود

کمردرد با تب همراه است

کمردرد بعد از زمین خوردن ، آسیب کمر یا سایر آسیب ها رخ می دهد

علل کمردرد

کمردرد و آسیب نخاعی.

کمردرد اغلب بدون دلیل واضحی رخ می دهد که پزشک می تواند با آزمایش یا تصویربرداری تشخیص دهد.

تشخیص کمردرد

دلایل اصلی کمردرد عبارتند از:

فشار عضلات یا رباط ها.

برداشتن مکرر وزنه های سنگین یا حرکت ناگهانی ناراحت کننده می تواند بر عضلات پشت و رباط های ستون فقرات فشار وارد کند. اگر از نظر جسمی ضعیف هستید ، فشار مداوم بر پشت می تواند باعث گرفتگی عضلات دردناک شود.

دیسک هایی که برجسته یا شکسته می شوند.

دیسک ها به عنوان بالشتک بین استخوان ها (مهره ها) در ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم داخل دیسک ممکن است برآمده یا پاره شده و بر روی عصب فشار بیاورند.

با این حال ، شما می توانید بدون درد پشت دچار برآمدگی یا صفحه پاره شده شوید. بیماری دیسک اغلب به طور تصادفی در هنگام عکسبرداری با اشعه ایکس به دلایل دیگر مشاهده می شود.

آرتروز.

آرتروز می تواند کمر را درگیر کند. در برخی موارد ، آرتریت ستون فقرات می تواند منجر به تنگ شدن فضای اطراف نخاع شود ، وضعیتی که تنگی نخاع نامیده می شود.

پوکی استخوان.

اگر استخوان ها متخلخل و شکننده شوند ، مفاصل مهره ای ستون فقرات می توانند دچار شکستگی های دردناک شوند.

معاینه کمر

عوامل خطر

همه می توانند به کمردرد مبتلا شوند ، حتی کودکان و نوجوانان. این عوامل می توانند فرد را در معرض خطر بیشتر کمردرد قرار دهند:

سن. کمردرد با افزایش سن ، از 30 یا 40 سالگی شایع تر است.

عدم ورزشبه عضلات ضعیف و بلااستفاده در ناحیه پشت و شکم می تواند منجر به درد در ناحیه کمر شود.

بیش از حد سنگینبه وزن زیاد بدن فشار بیشتری به کمر وارد می کند.

بیماریها برخی از انواع آرتروز و سرطان می توانند به کمردرد کمک کنند.

بلند کردن اشتباه استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق پا می تواند منجر به کمردرد شود.

شرایط روانی. به نظر می رسد افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند بیشتر مستعد کمردرد هستند.

سیگار کشیدن. افراد سیگاری بیشتر به کمردرد مبتلا می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که سیگار باعث سرفه بیشتر می شود که می تواند منجر به التهاب دیسک شود.

سیگار کشیدن همچنین می تواند جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

جلوگیری از کمردرد

با بهبود وضعیت جسمانی و یادگیری حرکات و تمرینات صحیح بدن ، می توانید از کمردرد جلوگیری کرده یا از تکرار آن جلوگیری کنید.

اقدامات م toثر برای سالم و قوی نگه داشتن کمر:

ورزش ها.

تمرینات هوازی با فشار کم و کسانی که به کمر فشار نمی آورند یا کمر را بیش از حد تکان نمی دهند – می تواند قدرت و استقامت کمر را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را بهبود بخشد.

پیاده روی و شنا گزینه های خوبی هستند. در مورد روش هایی که باید انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

ایجاد قدرت و انعطاف پذیری عضلات.

تمرینات عضلات شکم و کمر که ماهیچه های پشت را تقویت می کند به عضلات این عضلات کمک می کند تا مانند یک کمربند طبیعی برای عضلات پشت عمل کنند.

وزن خود را متعادل نگه دارید.

اضافه وزن به ماهیچه های پشت فشار وارد می کند. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند از کمردرد جلوگیری کند.

برای کمر ورزش کنید

ترک سیگار.

سیگار کشیدن خطر کمردرد را افزایش می دهد. این خطر با تعداد دخانیات در روز افزایش می یابد ، بنابراین این خطر باید کاهش یابد.

از حرکاتی که پشت را فشار داده یا فشار می دهد خودداری کنید. از بدن خود به درستی استفاده کنید:

آماده شدن و موقعیت لگن خود را خنثی نگه دارید. در صورت نیاز به ایستادن طولانی مدت ، یک پا را روی ساق پای پایینی قرار دهید تا بار کمر برداشته شود. وضعیت صحیح می تواند فشار بر عضلات پشت شما را کاهش دهد.

هوشمندانه بنشینید. صندلی با پشتی مناسب برای پشت ، زیر بغل و پاهای گردان را انتخاب کنید.

با قرار دادن یک بالش رول یا حوله در پشت ، می تواند روند طبیعی خود را حفظ کند. زانوها و باسن خود را در سطح یکنواخت نگه دارید.

موقعیت خود را اغلب تغییر دهید ، حداقل هر نیم ساعت. در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

اولین خانه سالمندان سلامت با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات پرستاری و پرستاری خانگی ، با کادری مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همواره با در نظر داشتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری خدمات ارائه کرده و آسایش و امنیت شما عزیزان را در اولویت اول قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، تنها کافی است با کارشناسان این مراکز تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید