شکر یا کربوهیدرات؟ آیا برای سلامتی شما بدتر است؟


شکر بهتره یا کربوهیدرات؟

شکر بهتره یا کربوهیدرات؟

این سوالی است که باعث می شود خوب فکر کنیم. این مربوط به سلامتی است. درست حدس زدی! اگر از سلامت خود مطلع هستید ، شرط می بندیم که ممکن است این س questionال را در Google نیز جستجو کرده باشید. بیایید یکبار برای همیشه به این ایده نگاه کنیم و به پایان این معما برسیم.

منبع بحث

از زمانی که این بیماری در منازل ما شیوع پیدا کرد و در خانه های ما ریشه دوانده بود ، ما تحت تأثیر پست ها و بحث های رسانه های اجتماعی در مورد نیاز به مراقبت از سلامت خود قرار گرفتیم.

اکنون بیش از هر زمان دیگری ، با شیوع ویروس ، باید رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را مورد تحقیق قرار دهیم. اگر قبلاً بیماریهای همزمان مانند چاقی داشته باشیم ، عفونت COVID می تواند مسیر ناراحت کننده ای داشته باشد.

برای اولین بار ، کل ملت شروع به یادگیری سلامتی و نحوه بهبود آن با رژیم غذایی سخت کردند.

و در لیست اصلی غذاهایی که تصمیم گرفتیم در مورد آنها دقت کنیم قند و کربوهیدرات بود.

اما اگر داستان بیش از آنچه می دانید وجود داشته باشد ، چه؟ کدام یک از این دو خطرناکتر است و عوارض کربوهیدرات و قند دارد؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

در اینجا آنچه باید در مورد شکر بدانید آمده است

شکر چیست؟ به بیان ساده ، شکر ساده ترین شکل کربوهیدرات است. مونوساکاریدها و دی ساکاریدها دو نوع قند هستند.

  • مونوساکاریدها – گلوکز ، گالاکتوز و فروکتوز.
  • دی ساکاریدها – ساکارز ، مالتوز ، لاکتوز و ترهالوز.

مونوساکاریدها و دی ساکاریدها را می توان در طبیعت (در میوه ها و سبزیجات) یافت. آنها توسط فتوسنتز تولید می شوند. شکر را نیز می توان از این محصولات طبیعی استخراج و به عنوان افزودنی استفاده کرد.

به همین دلیل ، قندها را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

ترکیب هر دو دقیقاً یکسان است. وقتی محصولات گیاهی می خورید ، شکر مصرف می کنید ، همان شکر که به دسرها اضافه می کنید ، آنهایی که در شیرینی ، بستنی و آب میوه ها یافت می شود.

بدن شما نسبت به منبع قند کور است. وقتی مونوساکاریدها و دی ساکاریدها وارد بدن می شوند ، به ساده ترین شکل گلوکز-گلوکز تجزیه می شوند. این گلوکز توسط بدن به عنوان انرژی برای انجام کلیه عملکردهای خود استفاده می شود.

پس چرا شکر مضر است؟

از نظر فنی ، شکر واقعا مضر نیست ، ضروری است. وسواس ما در مورد قند اضافی و عوارض جانبی قندهای فرآوری شده خطری جدی برای سلامتی شما است.

شکر اضافه شده قندی است که به آن نیاز ندارید زیرا قند اضافی است.

عوارض جانبی قند اضافه شده موارد زیر را انجام می دهد:

  • خطر ابتلا به چربی شکمی (روده) مرتبط با بیماری قلبی را افزایش می دهد.
  • خطر بیماریهای چربی غیر الکلی و ناتوانی جنسی را افزایش می دهد.
  • می تواند پیری را تسریع کند.
  • این می تواند منجر به افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود.

بهترین میزان مصرف روزانه قند نباید از موارد زیر تجاوز کند:

  • 25 گرم برای خانم ها
  • 36 گرم برای مردان

میوه ها و سبزیجات می توانند به راحتی به این هدف برسند (و بله ، برای جلوگیری از مصرف شکر نیازی به ذخیره شکر ، پاپایای رسیده یا موز ندارید ، این میوه ها بسیار مفید هستند). فقط به شکر فرآوری شده نه بگویید.

در اینجا آنچه باید در مورد کربوهیدرات ها بدانید آمده است

کربوهیدرات آنها یکی از سه ماده مغذی (همراه با چربی و پروتئین) هستند. شکر نوعی کربوهیدرات است. فیبر و نشاسته (که پلی ساکارید نامیده می شوند) نیز کربوهیدرات هستند. همه کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تجزیه می شوند ، که به نوبه خود به عنوان سوختی برای فعالیت های شما عمل می کند.

بنابراین چرا رژیم کربوهیدرات مضر تلقی می شود؟

همه کربوهیدرات ها مضر نیستند. دو نوع کربوهیدرات وجود دارد:

کربوهیدراتهای ساده – این یک ساختار شیمیایی ساده دارد و بدن شما می تواند آنها را به سرعت تجزیه کند. این باعث افزایش سریع قند خون بلافاصله بعد از غذا می شود. اما پس از آن سطح به سرعت کاهش می یابد. همچنین به معنی کاهش سریع انرژی و هضم سریع است. این باعث می شود در مدت کوتاهی احساس گرسنگی کنید و اشتیاق بیشتری برای خوردن داشته باشید.

کربوهیدرات های پیچیده – این ساختار پیچیده تری دارد و تجزیه آنها به گلوکز بسیار بیشتر طول می کشد. این بدان معناست که قند خون شما بالا و پایین نمی رود. کربوهیدراتهای پیچیده به شما انرژی پایدار می دهند و برای مدت طولانی احساس سیری خواهید کرد.

بنابراین ، می بینید که رژیم ساده کربوهیدرات می تواند خطرناک باشد.

نمونه هایی از غذاهایی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • کلوچه ها
  • محصولات پخته شده
  • آب میوه
  • نان سفید
  • شکر رومیزی (قهوه ای و سفید)
  • سس گوجه فرنگی

کربوهیدراتهای پیچیده برای شما مفید است. نمونه هایی از کربوهیدراتهای خوب عبارتند از:

توصیه می شود 45 تا 55 درصد از کالری دریافتی ما از کربوهیدرات ها تامین شود. بنابراین ، شما نمی توانید رژیم کربوهیدرات را کنار بگذارید یا نمی توانید ورزش کنید. کربوهیدرات ها را عاقلانه انتخاب کنید.

اگر بیش از حد کربوهیدرات ساده بخورید چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بی رویه کربوهیدرات های ساده می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

برای سالم ماندن چه باید کرد؟

اکنون می دانید که نمی توانید کربوهیدرات ها و قندها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بنابراین در اینجا چند پیشنهاد برای شما وجود دارد:

تا جایی که ممکن است از افزودن قند و کربوهیدرات ساده خودداری کنید.

مطمئن شوید که به طور منظم ورزش می کنید تا حتی اگر کربوهیدرات های ساده و قندهای فرآوری شده مصرف می کنید ، بتوانید مقدار اضافی آن را بسوزانید.

به طور منظم میوه های تازه (مانند سیب ، گلابی ، موز ، پاپایا ، سبزیجات) ، غلات کامل ، محصولات لبنی (مانند بادام یا آجیل) بخورید.

یاد بگیرید چگونه با استرس کنار بیایید.

کیفیت خواب خود را بهبود بخشید.

از خوردن غذاهای ناخواسته ، الکل زیاد و سیگار کشیدن خودداری کنید.

اجازه ندهید مد به رژیم غذایی شما توجه کند. نیازهای شما منحصر به بدن ، جنسیت ، سن و موقعیت جغرافیایی شماست. از رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی خود معقول و آگاه باشید و طبیعتاً سلامت شما به تنهایی بهبود می یابد.

اخرین حرف

هر دو قند و کربوهیدرات ها برای عملکرد بدن ضروری هستند زیرا انرژی ما را تأمین می کنند.

قندهای طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات مفید هستند و می توانند هوس های روزانه شما را برای قند برطرف کنند.

شکر رومیزی یا شکر فرآوری شده قند اضافی است و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی مانند چاقی یا بیماری های چربی غیر الکلی ایجاد کند.

کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات کامل و میوه ها برای سلامتی مفید هستند.

کربوهیدرات های ساده در دسرها و فست فودها خطر چاقی و دیابت را افزایش می دهند.

شکر قهوه ای ممکن است کمی سالمتر از شکر معمولی باشد ، اما دوز سالم قند قهوه ای فقط یک قاشق چایخوری است. بیش از اینها می تواند برای شما مضر باشد.

خوردن شیرینی ها می تواند بر شیمی مغز شما تأثیر بگذارد و باعث شود شما میل بیشتری به خوردن شیرینی و دسر داشته باشید.به


بیشتر بدانید:

10 میوه با شاخص قند خون پایین برای بیماران دیابتی
10 کربوهیدرات برتر برای کنترل قند خون
بهترین میوه ها با قند کم (مناسب دیابت)
9 قند طبیعی
غذاهایی برای تثبیت انسولین و قند خون

دیدگاهتان را بنویسید