محتوای قند

عامل قند یا شاخص گلوکز خون این یک نکته مهم برای افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. غذای مصرفی می تواند در افزایش قند خون بسیار مثر باشد ، اما با توجه به اینکه رژیم غذایی روزانه ما سریع هضم می شود و قند را وارد جریان خون می کند ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات مهمی در این زمینه به شما بگوید.

شاخص گلوکز خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده یک محدوده عددی است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی در چای دارای شاخص گلوکز 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا غذاهای دیگر ، طبق نمره 0 تا 100 ، اگر قند مصرف شده توسط غذا بلافاصله در بدن آزاد شود ، 100 می شود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص قند خون بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، مصرف مواد غذایی با شاخص قند خون زیر 50 برای اطمینان از سلامت بدن ضروری است. بنابراین زمان بیشتری برای هضم و جذب آنها در بدن ضروری هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا در بدن هضم و جذب شود.

شاخص گلوکز خون چه کاربردی دارد؟

عامل قند به عنوان یک ابزار بسیار خوب برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب از این شاخص پیروی می کنند تا رژیم غذایی خود را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کرده و رژیم غذایی خود را با توجه به نیاز بدن خود تنظیم کنند.

به همین دلیل ، لازم است منابع غذایی با شاخص قند خون بالا ، متوسط ​​و پایین را بشناسید. در زیر آنها را به طور کامل ارائه می دهیم.

طبقه بندی شاخص گلوکز بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 امتیاز خوبی برای میزان جذب قند در بدن است. به گفته پزشکان ، مصرف غذاهایی که شاخص قند خون آنها زیر 50 است ، ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص گلایسمیک زیر 55 را غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین می نامند.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 هستند ، شاخص قند خون متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بالای 70 هستند ، غذاهای دارای شاخص قند خون بالا نامیده می شوند.

اما هر کدام از این غذاها حاوی چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی با شاخص قند خون پایین

قند خون پایین

غذاهایی با شاخص قند خون پایین 55 ، میزان جذب بالایی دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را افزایش دهد. این بدان معناست که کسانی که از این گروه غذایی استفاده می کنند کمتر احساس گرسنگی می کنند. با این حال ، می توان کاهش وزن را بهتر کنترل کرد و حتی دیابت را کنترل کرد.

به طور کلی ، استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتایج مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه هایی از این گروه به شرح زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و …
  • قارچ
  • حبوبات مانند لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس ، ماش و …
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، نان گندم کامل
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با میانگین شاخص قند خون 56 تا 69 دارای جذب متوسط ​​دستگاه گوارش خواهند بود. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف روزانه آنها توصیه نمی شود. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و گندم
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهای فرنی که با آنها تهیه می شود
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند مانند ماکارونی تهیه شده از آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص قند خون بالا

غذاهای دارای شاخص قند خون بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. این امر همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شود و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شود. علاوه بر این ، انرژی حامل این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به حرکت زیادی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه به شما توصیه می کنند برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت غذاهایی با شاخص قند خون بالا مصرف کنید. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک شامل کشمش و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، مخصوصا کیک هایی که با آرد برنج تهیه می شوند
  • مقدار دانه یا دانه فرآوری شده با جو

چرا غذاهایی با شاخص قند خون پایین بخوریم؟

مصرف غذاهایی با قند کم اثرات مفیدی دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، مدیریت وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص قند خون پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد کف پا و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه بر مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین بیشتر در رژیم غذایی و مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی بالا کمتر و حتی حذف آنها از رژیم غذایی تاکید می شود.