سیستم عامل متناوب

قبل از شروع روزه داری ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

غذای روزانه محدود به شش تا هشت ساعت در روز است. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است شامل خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی حاوی 500-600 کالری است. برای مثال ، شما معمولاً هر روز از هفته غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می خورید.

دوره های طولانی بدون غذا مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری متناوب

مطالعات نشان می دهد که وقفه روزه داری منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری که تحقیقات نشان داده است ، در زیر آمده است:

اندیشه و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه دهانی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. استراحت های منظم فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و سایر اندازه گیری های مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

فعالیت بدنی. مردان جوان که 16 ساعت روزه داشتند در حالی که توده عضلانی خود را حفظ کردند ، کاهش چربی را نشان دادند. موشهای بدست آمده در روزهای تغییر استقامت بیشتری در دویدن نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات روی حیوانات ، یک وقفه ثابت مانع از چاقی شد و در شش مطالعه کوتاه ، بیماران چاق با ناشتایی شدید وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، وقفه ناشتا باعث کاهش آسیب بافتی در حین عمل جراحی و بهبود عملکرد می شود.

آیا روزه استراحت بی خطر است؟

برخی از افراد برای کنترل وزن خود و برخی دیگر برای درمان بیماریهای مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از تلاش برای استراحت از روزه داری (یا هر رژیم غذایی دیگر) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. وقفه روزه داری برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع استراحت ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای یک رژیم غذایی معمولی با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir