تغذیه و روحیه چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از موضوعات جذاب و پیچیده در تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین الگوهای تغذیه و رژیم غذایی و خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر نتایج در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشی است و داده های انسانی بسیار کمی در کوتاه مدت در دسترس است.

ما بر اساس عادات خود مزاج خود را بهبود بخشیده ایم. و روحیه مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارد. لوند مظهر ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افراد استرس پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را نشان می دهد که می تواند در روان افراد ایجاد شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از آنجا به دست می آید. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی ساخته شده اند. و تغییر در مقدار مواد مغذی اضافه شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این حامل ها ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از مواد مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از مواد مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و طرز فکر را افزایش دهند. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و تنوع انسانی ، نتایج کمی در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل استدلال هایی وجود دارد که می توان نتایج تحقیقات حیوانات را به انسان ها تعمیم داد. و نمی توان به طور قطعی بیان کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن کنترل خواب ، افزایش خلق و خو و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات ها یا به اصطلاح شیرینی ها مردم آرامش و رضایت خود را حفظ می کنند. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذای شیرین چرب باشد.
نشان داده شده است که مصرف غذاهای کربوهیدرات دار ناقل سروتونین را به صورت شیمیایی در مغز آزاد می کند. و پس از آن ، مرد احساس راحتی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تأثیرات مفید شیرینی بر روی انسان ، بسیاری از مردم در استفاده از شیرینی تردید می کنند و تمایل به ترشی و ترشی دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها تصور می کنند که خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، اما تاریخ تکامل انسان این را نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی دارد و بیمار نمی شود ؛ از سوی دیگر ، هنگامی که با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ روبرو می شدند ، احساس ناراحتی می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی ، زنان مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارد. اما روند عمل آنها با آب نبات متفاوت است. و مواد شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز ترشح می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. فعالیت این مواد در مغز شبیه تریاک است و در کاهش درد نیز نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تشکیل می شود. که باعث ایجاد احساس لذت در فرد می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاهخواران و گوشتخواران بر رفتار انسان

گوشت آندروژن جمع می کند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات است که در خوراک دام یافت می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که غذاهایی از قلمرو گیاهان می خورند ملایم ترند و شاید یکی از دلایل این پیشرفت افزودنی ها و موادی باشد که در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی یافت می شود. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
مطالعات نشان داده است که سطح سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف افراد سالم است.

متأسفانه امروزه نوجوانان و نوجوانان تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و پرونده را به طور کامل رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه موفقیت آمیز باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده از این فست فودها در حد اعتدال ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به مواد طبیعی میوه و سبزیجات مراجعه کرده و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. من و ایرانی ها عادت های خوبی داشتیم و این برای پذیرایی از مهمانان با آب لیمو بود. متأسفانه ، در حال حاضر با یک نوشابه و آب میوه تجاری و مضر جایگزین می شود.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تعادل ، تعادل و تنوع بیشتر در تغذیه. البته دستگاه بدن که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، بهتر کار می کند.
وی به تحولاتی که در صنایع غذایی رخ داده و ایران را از سنت های ما دور کرده است ، اشاره کرد. توسعه صنایع غذایی ، گسترش روابط بین المللی و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از ما ایرانی ها سنت داریم. همچنین دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فود و چیپس و پنیر که پر از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را دوست دارد ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. در صورت عدم مدیریت ، می توانند گمراه شوند و راه درست را از دست بدهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی وارد بدن نمی شود. بنابراین ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا واکنش نشان دهد و یک سیستم طبیعی است که باید از سلامت افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود جنازه را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه اولیه و کمیت و شیوه های تغذیه نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

روشهای کنترل گرسنگی

دستورالعمل خرید محصولات لبنی

منبع غذایی آنتی اکسیدان ها