دکتر متخصص تغذیه توصیه رژیم غذایی انوشه برای روزه داران


همانطور که روزه داران با اجتناب از اعمال بد ، روح خود را اصلاح می کنند ، ترکیب این اعمال با سلامت جسم و روان به جلوگیری از عادات بد غذایی کمک می کند.

متابولیسم بدن در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد. یک رژیم غذایی که کمی کمتر از رژیم معمولی باشد برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز و زمان افطار ، قند خون ما نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، در دوران پس از زایمان ، باید سعی کرد این نیاز فوری بدن به گلوکز (قند) را برطرف کند ، به ویژه در مورد مغز و سلول های عصبی. بهتر است در درمان افطار غذای بسیار کمی بخورید و از پرخوری خودداری کنید و انواع غذاهای چرب و شیرین را بخورید.

2-3 خرما ، نصف لیوان آب میوه و یک ظرف یا سوپ مناسب ترین غذا برای افطار است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای برآوردن نیاز بدن به گلوکز هستند و بنابراین از مصرف قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و غیره خودداری کرده ایم.

در برخی موارد ، به دلیل احساس گرسنگی ، برخی از افراد هنگام غذا خوردن پرخوری می کنند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و ناراحتی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید. خوردن تنقلات میوه ای بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار زمان خوردن شام فرا رسیده است. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک تا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، حجیم ، چرب ، شور و تند خودداری کنید. خوردن غذای سبک همراه با سبزیجات و سالاد هنگام سحر توصیه می شود ، حلیم می تواند غذای خوبی قبل از سحر باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن در طول روز خشک نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و کک ، چون ادرارآور است ، باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین ، مصرف سحر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

از خوردن غذاهای شیرین و شیرین ساده برای صبحانه خودداری کنید. با تحریک ترشح انسولین ، این مواد باعث افزایش جذب قند خون و کاهش قند خون در اوایل روز می شوند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، لوبیا ، ذرت و …) این تأثیر را ندارند و برای مصرف سحر بسیار مناسب تر هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام تمرینات سبک در طول روز یا بعد از ورزش توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماران در این زمینه باید با پزشک مشورت کنند و در صورت موافقت پزشک آنها نیز باید نحوه مصرف داروهای خود را تغییر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید