دکتر متخصص تغذیه انوشه چرا وزن اضافه می کنیم؟


بسیاری از افراد برای اطلاع از علت چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً یکسان نیستند زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی تفاوت زیادی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی وراثت ، پرخوری و سبک زندگی بی تحرک است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

سرعت متابولیسم سلولی

به گفته متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم در اکثر بیماران چاق کمتر از افراد لاغر است. برخی از چربی ها بسیار کم غذا می خورند و حتی ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها معمولاً در فرآیندهای متابولیک خود نقصی دارند که می تواند به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، غدد یا تغییرات هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و کم کاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین ، عملکرد این غده باید با آزمایش های لازم و در صورت لزوم داروهای مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

عملکرد نامنظم هورمون های زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. در زنانی که به دلیل تغییرات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست تخمدان دارند ، مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تنظیم وعده های غذایی ، حذف نکردن برخی از وعده های غذایی ، نخوردن یک وعده غذایی تأثیر مستقیم بر کنترل متابولیک دارد. یکی از دلایل این امر ، اثر انرژی (ترموژنیک) غذا است. در هر وعده غذایی که می خوریم ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن مصرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش پیدا نکند) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کند می کند زیرا بدن برای حفظ انرژی دریافتی سرعت متابولیسم را برای زنده ماندن کند می کند. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذا می خورند و معمولاً بیشتر در یک وعده غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. با کاهش کالری بدن ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا در طول روز از آن استفاده نکند.

عادات غذایی غلط و شیوه زندگی نامناسب

نداشتن برنامه غذایی ، عادت به چوب ، حتی وقتی گرسنه نیستیم ، سریع غذا بخورید ، بیشترین میزان کالری روزانه را در عصر و شب دریافت کنید ، ساعت های نامنظم خواب ، غذا خوردن به موقع و به موقع ، عدم ورزش و عدم ورزش ، پرخوری در شرایط عاطفی مانند استرس ، غم ، شادی و … می تواند باعث چاقی شود

برخی از داروها ، مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضد التهابی ، داروهای هورمونی و برخی از داروهای تجویز شده برای درمان افسردگی و اختلالات روانی ، می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید