دکتر متخصص تغذیه آنوشه آنتی اکسیدان ها و داروهای ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از علائمی که بر انتخاب غذا تأثیر می گذارد ، رنگ غذا است. فرآیند علمی حرارت و زمان پخت در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه تأثیر عمیقی دارد.رنگهای مورد استفاده در غذا می تواند منشأ طبیعی یا غیرطبیعی داشته باشد.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذابیت و خوش خوراکی غذا کمک می کند. در افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگدانه ها در تزئینات غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در کودکان لاغر و سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، رنگین کمان میوه ها در یک ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همگی در جذابیت غذا و سفره تاثیرگذار هستند. در واقع می توانید بشقاب یا سفره ای را با غذا رنگ آمیزی کنید. و معمولاً یک خانم خانه دار یا آشپز از خود به عنوان یک نقاش استفاده می کند تا از همه این رنگهای زیبا بیشترین استفاده را ببرد. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند ویژگی های خاصی را در غذا برانگیزد و ویژگی های مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که به رنگ های مختلف در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، عوامل زیر البته ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، لوبیا سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و بینایی را تقویت می کنند.

نارنجی و زرد: میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو تنبل ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین که باعث رنگ آبی و بنفش این مواد می شود در کنار مواد سبک دارای آنتی اکسیدان و ضد پیری است خواص و تقویت حافظه و سلامت و کاهش خواص چشایی.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجات مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از مواد غذایی حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکوین سلامت قلب را تقویت می کند ، بینایی را تقویت می کند ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذای پخته یا کنسرو پخته می شود ، لوکوئین موجود در آن برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ ، سلامت قلب را افزایش داده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در همه این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در اتاق غذاخوری بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شوند سریعتر غذا بخورید و بیشتر بخورید. به همین دلیل است که اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط غیرقابل تحمل شده و چشم ها را خسته کند ، بنابراین میزها زودتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث آرامش و آرامش می شوند. بنابراین معماران داخلی معمولاً از این رنگ ها برای تزئین آشپزخانه و اتاق غذاخوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید