ما دنیا را با گوش خود می شنویم و آن را تفسیر می کنیم. گوشها ارگانهای مهمی برای برقراری ارتباط با جهان پیرامون ما هستند که در حفظ تعادل بدن نیز نقش اساسی دارند. رمزگشایی امواج صوتی در گفتار و زبان تنها بخش کوچکی از نقش گوش است. بدون سلامت این اندام مخفی و عملکرد مناسب آن ، ارتباط و برقراری ارتباط با دیگران دشوار خواهد بود.

با توجه به حساسیت این اندام حیاتی در بدن ، درمان سالانه و منظم گوش توصیه می شود ، که نه تنها به دلیل توانایی شنیدن (زیرا همه نمی توانند بشنوند) ، بلکه به دلیل تحرک و ارتباط با جهان نیز اهمیت ویژه ای دارد. اطراف ما. در اینجا شش روش رایج برای مراقبت از گوش ها آورده شده است.

1- گوش پاک کن و گوش گیر

مردم معمولاً از یک سواب پنبه ای به نام گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش های خود استفاده می کنند ، اما نمی دانند که چنین تمیز کردن نادرست و غیر ضروری می تواند باعث مشکلات گوش شود و توصیه نمی شود. خوب است بدانید که گوشها مرتباً تمیز می شوند تا موم اضافی گوش به طور مرتب از گوش داخلی به گوش خارجی منتقل شود و این کار پاک کردن با یک پارچه مرطوب را برای شما آسان می کند. همه چیز را که از گوش باقی مانده است بردارید.

در واقع ، می تواند منجر به مشکلاتی شود ، از جمله اینکه گوش در نتیجه استفاده از گوش پاک کن که در مجرای گوش قرار داده شده و به مجرای گوش تبدیل می شود ، آسیب ببیند. گوش پاک کن می تواند قسمتی از جرم گوش را حذف کند ، اما عمدتا عفونت گوش را به داخل مجرای گوش می راند و آن را در مجرای گوش قرار می دهد و منجر به انسداد ، کاهش شنوایی و عفونت احتمالی می شود.

برای این منظور ، برای جلوگیری از مشکلات ، بهتر است توجه خود را به گوش خارجی متمرکز کنید و از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن با آب گرم استفاده کنید. اگر احساس می کنید گوش های شما زخم است ، با پزشک یا متخصص گوش خود مشورت کنید تا گوش شما را تمیز کرده و با خیال راحت زخم را بردارید. همچنین می توانید با مشورت داروساز از قطره های شل چشم استفاده کنید که به روند روانکاری طبیعی گوش برای دفع جرم کمک می کند.

2- اجسام خارجی و پیشگیری از آسیب

بسیاری از مردم عادت دارند تا جایی که می توانند اجسام خارجی وارد کنند ، از گوش گیر تا گوش گوش. برخی از این موارد می توانند از گوش ها محافظت کنند ، اما اگر خیلی کوچک یا عمیق باشند تا وارد مجرای گوش نشوند ، خطر آسیب به این اندام افزایش می یابد.

یک قاعده کلی برای این موارد این است که آنها نباید از آرنج شما کوچکتر باشند. در واقع ، این اندازه تقریبی نشان می دهد که اندازه این اجسام خارجی نباید خیلی بزرگ باشد تا به گوش برسد. البته تنها نگرانی در این مورد نفوذ عمیق اجسام به داخل گوش نیست. استفاده از هدفون توگوشی همچنین می تواند باعث آسیب به گوش شود ، مانند کم شنوایی یا سایر آسیب ها ، به ویژه برای افرادی که به گوش دادن به موسیقی بلند عادت دارند. برای محافظت از گوش های خود ، هنگام استفاده از اجسام خارجی و قرار دادن آنها در گوش خود مراقب باشید.

حتما بخوانید: اسامی 6 بهترین آنتی بیوتیک و قطره عفونت گوش (بدون عوارض جانبی)

3- سطح صدا و شنوایی

افراد جوان تر دوست دارند با صدای بلند به موسیقی گوش دهند ، اما نادیده گرفتن میزان صدا می تواند منجر به کاهش شنوایی زودرس شود. گوش دادن منظم یا مداوم به موسیقی در دسی بل 85 یا بیشتر به احتمال زیاد منجر به مشکلات شنوایی مانند وزوز گوش یا کاهش شدید شنوایی می شود. در صورت تداوم این مشکلات ، آسیب های جبران ناپذیری به بافت های گوش وارد می شود ، بنابراین برای حفظ سلامت این بافت ها تا حد ممکن ، مراقبت از شنوایی باید به عنوان بخش مهمی از حفاظت شنوایی در نظر گرفته شود.

4- سمعک و کنترل عفونت

اگر از سمعک استفاده می کنید ، تمیز نگه داشتن گوش و سمعک بسیار مهم است. عرق و پلاک تجمع یافته در مجرای گوش می تواند با سمعک تداخل داشته باشد و همچنین به شنوایی شما آسیب برساند.

علاوه بر مراقبت از سمعک ، باید مراقب سلامت گوش خود نیز باشید. استفاده از سمعک های آلوده خطر عفونت گوش را افزایش می دهد. به خاطر داشته باشید که وقتی سمعک را داخل گوش خود قرار می دهید ، هر گونه میکروب و باکتری روی سطح آن می تواند وارد گوش شما شود. تمیز نگه داشتن دستگاه کار دشواری نیست ، اما در صورت نیاز به نظافت کامل ، سمعک را به سمعک خود نشان دهید.

5- حفاظت و پیشگیری از آفتاب در برابر آفتاب سوختگی

به آخرین باری که از کرم ضد آفتاب استفاده کرده اید فکر کنید. بعد از مالیدن کرم به دست ، صورت و گردن ، آیا کرم را به گوش خود نیز زده اید؟ جای تعجب نیست که اکثر مردم این موضوع را فراموش کرده و از کرم های ضد آفتاب برای گوش های خود استفاده نکنند ، در حالی که خوب است بدانید گوش ها یکی از موثرترین اندام های بدن برای سرطان پوست هستند.

گوش ها در اطراف سر قرار دارند و قرار گرفتن آنها در معرض نور مستقیم خورشید بدون استفاده از کلاه یا کلاه می تواند منجر به خطرات و آسیب های پوستی شود. بنابراین دفعه بعد که از کرم ضد آفتاب استفاده می کنید ، مقدار کمی از آن را روی گوش خود قرار دهید.

6- پزشکان و صدابرداران

علیرغم مفید بودن توصیه هایی که در مورد درمان سالانه گوش ارائه می شود ، ما نباید مشورت با پزشک و متخصص شنوایی را فراموش کنیم. البته لازم نیست این ملاقات هر سال انجام شود ، برای بزرگسالان ، بهترین زمان برای بازدید هر 3 تا 5 سال است و این کار باید در فواصل کوتاهتر با افزایش سن انجام شود. برای حفظ سلامت کلی بدن ، از جمله گوش های خود ، با پزشک خود وقت بگیرید.

هرگز سلامت گوش های خود را دست کم نگیرید. اینها اعضای شگفت انگیزی هستند که نقش مهمی در روابط شما با دوستان ، خانواده و محیط بازی می کنند. اگر نکات زیر رعایت شود ، به سلامت گوش و طول عمر آنها کمک می کند ، اما به خاطر داشته باشید که علم بدون عمل بی فایده است. برای داشتن گوشهای سالم ، باید از آنها به خوبی مراقبت کنید.

5 جلوه اضافی

1- از گذاشتن اجسام نوک تیز در گوش خودداری کنید. از آنجا که ساختار گوش بسیار ظریف و ظریف است ، قرار دادن قسمت های مختلف در آن می تواند به اندام آسیب برساند. این اقلام ممنوعه دارای گوشگیر هستند. جدا از آسیب هایی که استفاده از پاک کننده های گوش می تواند به گوش شما وارد کند ، این خطر نیز وجود دارد که آنها رشد گوش را بیشتر به سمت داخل فشار دهند.

2- گوش ها را تمیز کنید. آیا می دانستید که مجرای گوش خود را تمیز می کند و رشد گوش در قسمت های عمقی مجرای گوش اصلا شکل نمی گیرد؟ بنابراین وقتی از گوش پاک کن استفاده می کنید ، در واقع اوضاع را بدتر می کنید. برای اطمینان از تمیز بودن گوش های خود ، بیرون را به آرامی با آب و صابون بشویید. پس از آن ، آنها را با یک حوله پاک کنید.

حتما بخوانید: وزوز گوش ، داروهای نهایی خانگی ، داروهای مفید و نکات

برای جلوگیری از آسیب به مجاری گوش ، هرگز گوش های خود را حمام نکنید. به ندرت اتفاق می افتد که حجم زیادی از توده در گوش جمع شود و باید توسط متخصص به طور کامل تمیز شود. معمولاً یک شستشوی ساده ، همانطور که در بالا توضیح داده شد ، برای تمیز نگه داشتن این اندام کافی است.

3- حجم را کاهش دهید. بسیاری از مردم از هدفون برای جلوگیری از تداخل ناشی از سر و صدای بیرونی استفاده می کنند. هنگام استفاده از هدفون ، به ویژه هدفون توگوشی ، مطمئن شوید که صدا در سطح مناسبی قرار دارد تا از خطر کم شنوایی به دلیل سر و صدای زیاد جلوگیری شود. هنگام قرار گرفتن در محیطی پر سر و صدا ، مانند کنسرت ، مسابقه موتور سواری یا کلوپ شبانه ، حتما از محافظ شنوایی استفاده کنید. اگر در مکانی هستید که به مدت طولانی در معرض سر و صدای زیادی قرار دارید ، هر از گاهی گوش های خود را استراحت دهید تا دوباره از فعالیت خراشیدن بهبود یابند.

4. گوش های خود را بررسی کنید. اگر در مکالمات خود مشکل شنوایی دارید یا وقتی دیگران با شما صحبت می کنند ، بخشی از صحبت های آنها را نمی فهمید و باید دائماً از آنها بخواهید آنچه را که می گویند تکرار کنند ، ممکن است به تدریج با کاهش شنوایی همراه شوید. حتماً در طول سال به ارائه دهنده مراقبت های اولیه مراجعه کنید تا پزشکان این مراکز (PCPs) بتوانند سلامت گوش شما را بررسی کنند.

پس از معاینه شما ، پزشکان این مراکز تصمیم می گیرند که آیا برای انجام آزمایشات بیشتر باید به متخصص گوش ، حلق و بینی یا شنوایی شناس مراجعه کنید. نادیده گرفتن این کاهش شنوایی می تواند منجر به عوارض و آسیب های دیگری مانند افسردگی و آلزایمر شود. در صورت احساس درد در گوش یا تغییر در شنوایی ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

10 روش ساده برای تمیز کردن گوش در خانه (به طور کامل و ایمن)

5. استرس نداشته باشید. استرس بیش از حد می تواند منجر به وزوز گوش یا وزوز گوش شود. زنگ در گوش علاوه بر انواع مشکلات و عوارض جانبی استرس بر سلامت انسان ، می تواند منجر به علائمی مانند کاهش شنوایی ، عدم تمرکز ، اختلالات خواب و کاهش شنوایی شود. اگر زنگ زدن در گوش بیش از حد تکرار می شود ، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و برای مدتی از فعالیت های استرس زا اجتناب کنید و همچنین از رفتن به محیط پر سر و صدا خودداری کنید. اگر این عوارض به طور مکرر رخ می دهند ، حتماً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

منبع 1 منبع 2