خواص گیلاس و راه های افزایش رژیم غذایی


گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد ، از جمله نوع گیلاس ، میزان و دفعات مصرف آن. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، خواص تغذیه ای آن و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی خود را بررسی می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- برای التهاب مفید است

التهاب پاسخ طبیعی بدن به بیماری یا آسیب است و می تواند در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب مزمن باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه ای که روی گیلاس و التهاب در سال 2018 انجام شد ، التهاب به ازای هر 16 فردی که گیلاس مصرف می کردند کاهش یافت. این مطالعه بر روی انواع گیلاس و میوه های گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- برای نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس نیز می تواند برای نقرس مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که مصرف گیلاس می تواند اسید اوریک را در بدن متعادل کند.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا خوردن گیلاس به طور مستقیم منجر به کاهش 35 درصدی نقرس در یک دوره دو روزه می شود. اثرات گیلاس ، صرف نظر از جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین و الکل و نقرس ، همچنان مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و چربی های اشباع شده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس می تواند برای قلب سالم بسیار ارزشمند باشد زیرا می تواند فشار خون را کاهش دهد.

مطالعات متعددی محصولات گیلاس را به عنوان عاملی برای کاهش فشار خون پیشنهاد کرده اند. یک مطالعه قدیمی بر روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 40 گرم عصاره گیلاس در روز به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گیلاس حاوی چندین ماده مغذی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه دقیق در سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف پلی فنول ها می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم است.  مصرف کافی پتاسیم برای فشار خون سالم مهم است.

گیلاس و بیماری های قلبی عروقی

4- برای خواب مفید است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در یک مطالعه شرکت کردند و محققان خواب افرادی را که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که از مواد مخدر استفاده می کردند ، مطالعه کردند. در میان شرکت کنندگانی که محصولات مرتبط با گیلاس مصرف می کردند ، خواب و استراحت شبانه به میزان قابل توجهی بهبود یافت. بهبود خواب شرکت کنندگان مسن حتی چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب راحت چه بخوریم؟

5- برای ریکاوری بعد از ورزش مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای یک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلانی شود یا فرد می تواند به گونه ای ورزش کند که باعث ایجاد فشار و آسیب به عضلات شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان عصاره گیلاس را به مدت 7 روز ، 1.5 ساعت قبل از ورزش در پودر یا آب مصرف کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به این دلیل است که گیلاس دارای شاخص قند خون پایین و خواص ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدان ها و داروهای تقویت کننده جریان خون است. محققان باید بهتر بررسی کنند که آیا گیلاس می تواند بهبود و درد بعد از ورزش را کاهش دهد یا خیر.

حقایقی در مورد تغذیه گیلاس

  • طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی موارد زیر است:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوب فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوب ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالت اوهایو ، اگر به دنبال خرید گیلاس تازه هستید ، باید گیلاس هایی را انتخاب کنید که متراکم ، روغنی و براق به نظر می رسند. از خرید گیلاس های نرم ، کرکی و کوچک خودداری کنید ، زیرا ممکن است مقدار کمی از آنها را نشان دهد.

گیلاس ها را در ظرفی کم عمق در یخچال نگهداری کنید تا تازه بمانند و گیلاس های بالایی را فشار دهید تا گیلاس های پایینی له نشوند. گیلاس های خود را درست قبل از غذا با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • راه های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس به اشکال مختلف موجود است ، از جمله:
  • میوه های خام
  • میوه های خشک
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ، که می تواند با آب رقیق شود

پودر

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم ، می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوطی از میوه ها و مغزها ، غلات ، موسلی و گرانول اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوشمزه مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس به اندازه سایر آلرژی های غذایی رایج نیست ، اما می تواند باشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اصلی و ثانویه تقسیم کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از افزایش حساسیت است. در حساسیت های ثانویه ، شما همچنین به گرده خانواده خاصی از میوه ها حساس خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید