خواص دانه چیا ؛ اگر می خواهید چاق شوید ، این چای را برای چاقی نخورید!


نحوه مصرف دانه های چیا

آیا از خواص دانه های چیا اطلاع دارید؟ دانه های چیا به سلامت قلب کمک می کنند و علاوه بر مزایای دیگر ، به کاهش وزن نیز کمک می کنند. بنابراین دریغ نکنید که آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. دانه های چیا فواید بیشماری دارند. آنها منبع عالی فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، کلسیم ، منیزیم ، روی و فسفات هستند. در این مقاله پزشکی ، برخی از فواید دانه چیا را به شما معرفی می کنیم. این فواید قطعاً شما را تشویق می کند که دانه های چیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص دانه های چیا

به گفته انجمن تغذیه آمریکا ، دانه های چیا به دلایل زیر برای بدن مفید هستند:

  • آنها حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا چنار هستند.
  • این دانه ها همچنین پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
  • فیبرهای این غلات دو برابر جو دوسر است.
  • این دانه ها سه برابر بیشتر از عدس و اسفناج آهن دارند.
  • آنها همچنین سه برابر آنتی اکسیدان بیشتر از زغال اخته دارند.
  • کلسیم دانه های چیا پنج برابر شیر است.

1- خواص دانه چیا برای کاهش وزن:

دانه های چیا به تسریع متابولیسم و ​​چربی سوزی کمک می کند. دانه های چیا همراه با آب و لیموترش به پاکسازی بدن و مبارزه با یبوست کمک می کند. مطالعات علمی خواص دانه های چیا را برای کاهش وزن اثبات کرده است. در اینجا یک روش بسیار ساده و م toثر برای استفاده از دانه های چیا برای کاهش وزن آمده است:

عناصر:

  • 1 قاشق غذاخوری دانه چیا (5 گرم)
  • فنجان آب گرم (200 گرم)
  • 1 لیمو (100 گرم)

آماده سازی:

  • ابتدا آب را به دو فنجان تقسیم کرده و دانه های چیا را در یکی از آنها خیس کنید.
  • اجازه دهید دانه ها حداقل 40 دقیقه خیس بخورند (این مخلوط باید به طور قابل توجهی ضخیم تر باشد).
  • بعد از 40 دقیقه ، آب لیمو را بردارید و آن را در یک فنجان آب دیگر بریزید.
  • دو مایع را با هم مخلوط کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود.

برای استفاده از خواص شربت برای کاهش وزن ، سعی کنید این دستور غذا را با معده خالی بنوشید.

بیشتر بدانید: بهترین راه ها برای جلوگیری از چاقی

خواص دانه های شربت با عسل

این دانه ها منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به حفظ عملکرد صاف سیستم گردش خون کمک می کند.

  • این دانه ها همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند.
  • علاوه بر این ، آنها خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهند.
  • این دانه ها همچنین خطر عوارض جانبی سیستم عصبی را کاهش می دهند.

2- تأمین انرژی زیاد:

با خوردن دانه های چیا می توانید مقدار مناسب کربوهیدراتهای پیچیده را در اختیار بدن خود قرار دهید. این مواد مغذی بدن را برای مدت طولانی تامین می کند.

اگر تا به حال احساس کمبود انرژی کرده اید و معمولاً خیلی زود خسته شده اید ، ممکن است ایده خوبی باشد که دانه های چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. علاوه بر این ، اگر ورزش می کنید یا معمولاً در طول روز بسیار فعال هستید ، دانه های چیا به افزایش استقامت شما کمک می کند.

3- خواص دانه چیا و درد مفاصل:

از آنجا که دانه های چیا یک آنتی اکسیدان عالی هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، به کاهش آرتروز کمک می کنند.

در عین حال ، به دلیل روی و مس بالا ، تولید کلاژن را تحریک می کند. بنابراین ، دانه های چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می کنند. همچنین خطر مشکلات ناشی از آرتروز ، آرتروز و درد استخوان یا مفاصل را کاهش می دهد.

4- حجم عضلات:

دانه های چیا به دلیل دارا بودن فیبر بالا ، امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 ، برای افزایش حجم ماهیچه ها به مواد مغذی توصیه می شوند.

در عین حال ، آنها یک اثر جوان کننده و شفابخش دارند که برای تمرینات قدرتی بسیار مفید است.

5- مایعات برای بدن:

این دانه ها می توانند 10 تا 12 برابر وزن خود در آب جذب کنند. بنابراین ، خوردن آنها به حفظ تعادل نمک کمک می کند و همچنین بدن را برای مدت طولانی تری هیدراته نگه می دارد.

6- خواص دانه چیا با عسل برای تقویت روحیه:

این دانه ها سرشار از تریپتوفان هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای تولید سروتونین است که معمولاً به عنوان هورمون شادی شناخته می شود.

بنابراین ، خوردن دانه های چیا می تواند به کنترل خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی و اضطراب کمک کند. سعی کنید قبل از خواب شربت و عسل دانه چیا بنوشید تا کیفیت خواب را افزایش دهید.

7- مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد:

محتوای آنتی اکسیدانی بالای دانه های چیا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. همچنین از علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کند.

خواص دانه های شربت برای پوست

خواص دانه چیا برای پوست

یکی از مهمترین کاربردهای دانه چیا افزایش سلامت پوست است. در اینجا مزایای این دانه های مغذی برای پوست آورده شده است:

8- جلوگیری از پیری زودرس پوست:

به لطف آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا ، این دانه ها ترمیم پوست را تسریع کرده و خطر آسیب بیشتر را کاهش می دهند.

دانه های چیا با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و بنابراین باید آنها را مصرف کنید تا روند پیری سلول ها را کند کرده و بدن را تمیز کند.

9- خواص دانه چیا برای تسکین درماتیت:

بیشتر مشکلات پوستی ناشی از نوعی التهاب در پوست است. دانه های چیا دارای خواص خنک کننده هستند که می توانند به تسکین التهاب و حفظ سلامتی و آرامش کمک کنند.

10- سد پوستی را تقویت می کند:

داشتن سد پوستی قوی برای محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی و به حداقل رساندن احتمال آکنه و آسیب UV بسیار مهم است. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به تقویت این سد و محافظت از آن در برابر آسیب های محیطی کمک می کند.

11- افزایش تابش پوست:

یکی از مهمترین خواص دانه های چیا برای پوست خواص درخشندگی آن است. دانه های چیا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، آهن و پتاسیم هستند و مصرف منظم آنها می تواند به افزایش درخشندگی و قابلیت ارتجاعی پوست کمک کرده و باعث درخشندگی کامل پوست شود.

بیشتر بخوانید: به مصرف ویتامین ها و مکمل های رشد مو کمک کنید؟

12- مایع پوست:

همانطور که در بالا ذکر شد ، دانه های چیا می توانند حاوی مقدار زیادی آب باشند و بنابراین می توانند غذای بسیار مغذی را به رژیم غذایی اضافه کنند. مایعات کلید حفظ سلامت پوست است و دانه های چیا می توانند بسیار مفید باشند.

خواص دانه های شربت برای مو

خواص دانه چیا برای مو

اگر می خواهید موهای براق و ضخیم داشته باشید ، حتما این دانه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر تازه در حال خوردن دانه های چیا هستید ، سعی کنید به تدریج شروع کنید و به تدریج مصرف خود را افزایش دهید. بیایید به فواید دانه چیا برای سلامتی نگاه کنیم.

13- تقویت مو:

دانه های چیا علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ، سرشار از پروتئین (l-lysine) و فسفر هستند که هم فولیکول های مو را تقویت کرده و هم خطر شکستگی و ریزش مو را کاهش می دهند.

14- خواص دانه چیا برای رشد مو:

سطوح بالای اسیدهای آمینه ضروری به افزایش سلامت پوست سر در داخل و خارج ، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو کمک می کند.

15- افزایش کشش:

وقتی دانه های چیا به ماسک مو یا سایر داروهای خانگی اضافه می شوند ، بافت ژل مانند آنها نرم کننده عالی است. این مرواریدها می توانند به افزایش نرمی موها کمک کرده و موهای درشت و خشک را ابریشمی صاف و یکدست کنند.

16- درخشندگی به موها اضافه کنید:

دانه های چیا سرشار از روی هستند. این ماده مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی تارهای مو برای محافظت در برابر آسیب های محیطی (به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) دارد. همچنین می تواند منجر به تولید سلول های جدید و سالم مو شود ، با بافت بهبود یافته و درخشندگی عالی!

17- خواص دانه چیا برای موها و جلوگیری از نازک شدن آنها:

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که در دانه های چیا فراوان است مس است. این ماده به دلیل خاصیت افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها شناخته شده است.

اطلاعات بیشتر: پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ریزش موی ارثی

نحوه مصرف دانه های چیا

علاوه بر خوردن دانه های چیا با معده خالی ، می توانید آنها را در هر زمان از روز بخورید و به غذای مورد علاقه خود اضافه کنید.

دانه های چیا را با غذاهای زیر ترکیب کنید:

  • ماست
  • شیر نر
  • دسرها
  • سالاد
  • غلات
  • محصولات پخته شده

لازم به ذکر است که شما نباید مقادیر زیادی از این دانه ها را مصرف کنید. حداکثر دو قاشق غذاخوری در روز کافی است. این مصرف روزانه می تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلالات گوارشی و شریانی و همچنین عدم تعادل قند خون کمک کند. توصیه می کنیم از خواص دانه های چیا برای کاهش وزن غافل نشوید و حداقل سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

اگر سرما خورده اید و نمی توانید از دانه های چیا در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، سعی کنید آن را با عسل مصرف کنید. دانه های چیا دارای خواص دوگانه عسل هستند و حافظه را تقویت می کنند.

منابع: داروهای خبری ، خودی ، گام های سالم تر ، خط سلامت ، زیبا

دیدگاهتان را بنویسید