تأثیر هورمون ها بر وزن: هورمون های سیری و گرسنگی


اختلالات هورمونی بر سلامت بدن تأثیر می گذارد ، از جمله وزن ، هورمون های سیری و گرسنگی و عوامل م thatثر بر هورمون ها.

هورمون ها مولکول های نشانگر هستند. این مواد توسط غدد درون ریز تولید شده و در جریان خون ترشح می شوند.

هورمون های موجود در خون توسط غدد خاصی مانند غده هیپوفیز ، غده تیروئید ، غده تیروئید و غدد فوق کلیوی ترشح می شوند. اینگونه است که هورمون ها به بافت ها و اندام ها می رسند.

می توان گفت هورمون ها تقریباً بر همه جنبه های سلامت ، از جمله فعالیت جنسی ، رشد ، خلق و خو ، اشتها و متابولیسم تأثیر می گذارند.

به همین دلیل است که هرگونه اختلال در تنظیم هورمون ها (ترشح مقادیر کم یا زیاد) تأثیر قابل توجهی بر سلامت ، از جمله وزن بدن خواهد داشت.

در این مقاله به بررسی عوامل م hormonesثر بر هورمون ها و تأثیر هورمون ها بر وزن بدن و هورمون های سیری و گرسنگی می پردازیم.

همچنین بخوانید:

هر آنچه باید در مورد تعادل هورمونی بدانید (کلیک کنید)

تاثیر هورمون ها بر وزن بدن

هورمون ها نقش بسیار بسیار مهمی در تنظیم ذخیره و تجزیه چربی ها دارند.

هورمون ها همچنین تأثیر قابل توجهی بر مصرف انرژی و تعداد کالری مصرفی بدن دارند.

در نتیجه ، نوسانات هورمونی منجر به افزایش یا کاهش وزن و تجمع چربی در مناطق خاصی می شود.

در اینجا چند نمونه از تأثیر هورمون ها بر وزن آورده شده است:

  • غده تیروئید هورمون هایی را تنظیم می کند که متابولیسم را تنظیم می کنند.

هنگامی که غده تیروئید بیش از حد فعال است ، هورمون تیروئید بیشتری ترشح می شود. این حالت متابولیک بالایی ایجاد می کند که منجر به سوزاندن کالری بیشتر می شود. این بیماری به کم کاری تیروئید نیز معروف است.

کم کاری تیروئید ، که با سطوح پایین هورمون تیروئید مشخص می شود ، همچنین باعث کاهش مصرف انرژی می شود و به عنوان کم کاری تیروئید نیز شناخته می شود.

به همین دلیل است که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید وزن خود را کاهش می دهند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شروع به افزایش وزن می کنند (چاقی).

همچنین بخوانید:

بیماری تیروئید (کلیک کنید)

  • انسولین هورمون دیگری است که بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

سلول ها برای استفاده از گلوکز برای تولید انرژی و ذخیره آن برای استفاده های بعدی به شکل گلیکوژن به انسولین نیاز دارند. انسولین همچنین برای ذخیره انرژی به عنوان چربی و جلوگیری از تجزیه چربی به منظور حفظ وزن بدن مورد نیاز است.

حفظ سطح انسولین در محدوده استاندارد بسیار مهم است. افزایش سطح انسولین مزمن منجر به مقاومت به انسولین می شود. در این شرایط ، سلول ها به انسولین پاسخ خوبی نمی دهند.

طبق مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوانات ، این امر منجر به اختلال در هورمون های سیری و گرسنگی ، جذب بیش از حد چربی توسط اندام هایی مانند کبد و اختلال در متابولیسم می شود.

  • کورتیزول یک گلوکوکورتیکوئید (هورمون استروئیدی) است که نقش مهمی در پاسخ به استرس بدن دارد.

با این حال ، افزایش طولانی مدت سطح کورتیزول منجر به افزایش وزن می شود.

کورتیزول چربی شکم را شکسته و اشتها را افزایش می دهد ، به ویژه هوس خوردن غذاهای پرانرژی و خوش طعم که دارای چربی و قند زیاد هستند.

کاهش کنترل کورتیزول در افراد مبتلا به استرس مزمن و در افراد مبتلا به سندرم کوشینگ باعث افزایش سطح کورتیزول می شود.

هورمون های دیگر ، از جمله گلوکز ، لپتین ، آسپرین و استروژن ، وابسته به پپتیدهای اختصاصی انسولین هستند که بر وزن بدن و توزیع چربی تأثیر می گذارد.

همچنین بخوانید:

استروژن (کلیک کنید)

عوامل موثر بر هورمون ها

عوامل موثر بر هورمون ها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • وزن بدن
  • بیماریها
  • سن
  • رژیم غذایی و سبک زندگی
  • خواب کافی
  • ورزش و حرکت
  • فشار

تاثیر بیماری ، سن و افزایش وزن بر هورمون ها

عوامل زیادی بر سطح هورمون ها از جمله وزن بدن ، سن و بیماری تأثیر می گذارد

چربی زیاد بدن در افراد دارای اضافه وزن یا چاق می تواند بر بسیاری از هورمون ها تأثیر بگذارد.

برخی از هورمون های م obesثر بر چاقی عبارتند از:

به عنوان مثال ، مردان چاق تستوسترون کمتری نسبت به مردان عادی با وزن طبیعی دارند.

این به دلیل کاهش پروتئینی به نام گلوبولین متصل کننده هورمون جنسی (SHBG) است که تستوسترون را به بافت های بدن متصل می کند. کاهش SHBG در چاقی به دلیل مقاومت به انسولین است.

سطح پایین تستوسترون با افزایش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم و کاهش توده عضلانی در مردان ارتباط دارد.

همچنین بخوانید:

هورمون باعث افزایش چربی شکم می شود (کلیک کنید)

چاقی همچنین با ناهنجاری های پریپلپتین ، از جمله کم خونی (دفع زیاد لپتین) ارتباط دارد. این به دلیل عدم پاسخ مناسب به لپتین است.

از آنجا که لپتین سیری را تنظیم می کند ، کاهش حساسیت آن منجر به دریافت بیش از حد کالری و افزایش وزن می شود.

چاقی همچنین با سطح بالای انسولین و آسپرین (هورمون محرک اشتها) در ارتباط است.

یائسگی همچنین باعث افزایش چربی در بدن ، به ویژه در قسمت میانی بدن می شود.

این می تواند به دلیل تغییرات هورمونی در این مرحله باشد ، از جمله کاهش سطح استروژن ، که با کاهش مصرف انرژی و مشکلات متابولیک همراه است.

علاوه بر این ، بیماری هایی مانند سیستیت تخمدان ، کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ و دیابت می تواند منجر به اختلالات هورمونی شده و بر وزن تأثیر بگذارد.

افزایش وزن همچنین در افرادی که تحت درمان جایگزینی هورمون جنسی قرار دارند شایع است.

لازم به ذکر است که سطح هورمون بر بسیاری از عوامل دیگر مانند بارداری ، مصرف مواد مخدر و عوامل دیگر تأثیر می گذارد.

تاثیر سبک زندگی و رژیم غذایی بر هورمون ها

یکی دیگر از عواملی که بر هورمون ها تأثیر می گذارد شیوه زندگی افراد است.

رژیم غذایی ، فعالیت و استرس مزمن نیز با نوسانات هورمونی مرتبط است.

رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی در شیوه زندگی افراد است که بر سلامت کلی و هورمون های بدن تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده ، قند زیاد و کربوهیدرات های فرآوری نشده می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

به عنوان مثال ، رژیم غذایی با قند بالا (به ویژه نوشیدنی های شیرین) با مقاومت به انسولین و افزایش سطح لپتین مرتبط است.

مطالعات همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم یا متوسط ​​نسبت به رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا و پروتئین کم ، تأثیر مثبت بیشتری بر هورمون های سیری و گرسنگی دارد.

همچنین بخوانید:

رژیم کم کربوهیدرات (کلیک کنید)

رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده و قندهای اضافی سطح هورمون های گرسنگی از جمله NPY را افزایش می دهد و با اثرات هورمون های سیری از جمله CCK خنثی می شود.

این اثرات باعث پرخوری و افزایش وزن می شود.

علاوه بر این ، رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده ، قرار گرفتن در معرض اختلالات غدد درون ریز ، از جمله فتالات را افزایش می دهد.

به نظر می رسد این مواد اشتها ، سیری و هورمون های غذایی را تنظیم کرده و باعث مقاومت به انسولین می شوند. همه این عوامل بر افزایش وزن تأثیر می گذارد.

روشهای دیگری نیز برای تأثیر رژیم بر هورمونها و افزایش وزن وجود دارد.

به طور کلی ، پیروی از رژیم غذایی متعادل که سرشار از غذاهای کامل با حداقل پردازش و قند اضافی است ، برای سلامت هورمونی مهم است.

سایر عوامل م .ثر بر هورمون ها

خواب ، ورزش و استرس نیز بر هورمون هایی که بر وزن بدن تأثیر می گذارد ، تأثیر می گذارد.

داشتن خواب کافی برای سلامتی ضروری است. در حقیقت ، خواب نمی تواند منجر به اختلالات هورمونی شود.

بی خوابی با مقاومت به انسولین ، مقاومت به لپتین و اختلالات هورمون گرسنگی مرتبط است که می تواند منجر به افزایش اشتها ، سیری ، پرخوری و افزایش وزن شود.

ورزش همچنین بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده ، افزایش ورزش منجر به موارد زیر می شود:

  • افزایش حساسیت بدن به انسولین
  • افزایش سطح تستوسترون در مردان
  • کاهش سطح لپتین در افراد دارای اضافه وزن و چاق
  • واکنش هورمون های سیری را بعد از غذا بهبود می بخشد

مدیریت استرس برای پاسخ سالم هورمونی ضروری است. استرس مزمن هورمون های مسئول کنترل اشتها را تغییر می دهد و به افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن کمک می کند.

به همین دلیل ، مدیریت استرس عامل مهمی در ارتقاء سلامت هورمونی مطلوب و حفظ وزن بدن است.

تاثیر هورمون ها بر سیری و گرسنگی

هورمون ها اشتها را تنظیم می کنند تا سطح انرژی مناسب بدن را حفظ کنند.

برخی هورمون ها گرسنگی را تحریک می کنند.

دیگران نشان می دهند که به اندازه کافی غذا خورده اند و احساس سیری می کنند.

عدم تعادل هورمونی که بر اشتها تأثیر می گذارد منجر به افزایش یا کاهش وزن می شود.

هورمون گرسنگی

هنگامی که بدن به غذا نیاز دارد ، اقدامات متعددی در سیستم های غدد درون ریز و عصبی برای تحریک دریافت غذا انجام می شود.

به عنوان مثال ، چرخه انقباض مربوط به گرسنگی (معروف به مجموعه موتور حمل و نقل) توسط هورمون های گوارشی ، از جمله موتیلین تحریک می شود.

برخی از هورمون های اصلی و سایر ترکیباتی که بر سرکوب اشتها تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • گرلین: گرلین به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می شود و هیپوتالاموس را به عنوان ناحیه مسئول گرسنگی در مغز تحریک می کند. گرلین علاوه بر مصرف غذا ، در چرخه خواب و بیداری ، متابولیسم گلوکز و موارد دیگر نیز نقش دارد.
  • موتیلین: موتیلین هورمونی است که در روده کوچک تولید می شود. وقتی بدن روزه است ، موتیلین باعث انقباض روده می شود و مغز را از نیاز به غذا مطلع می کند.
  • نوروپپتید Y (NPY): NPY یک پپتید (زنجیره دوز یک اسید آمینه) است که مغز برای تحریک دریافت غذا ترشح می کند. تولید و انتشار NPY توسط هورمون هایی مانند گرلین و لپتین کنترل می شود.
  • پروتئین وابسته به آگوتی (AgRp): AgRp پپتید دیگری است که توسط مغز تولید می شود. تولید AgRp توسط گرلین تحریک می شود و مصرف غذا را افزایش می دهد.

هورمون اشباع

موارد زیر برخی از هورمون های اصلی هستند که باعث سیری و کاهش مصرف غذا می شوند:

انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود. انسولین نقش مهمی در تنظیم قند خون و تعادل انرژی دارد. سطح انسولین بعد از غذا افزایش می یابد. در واقع انسولین به مغز متصل می شود تا مصرف غذا را کاهش دهد.

  • کلسیستوکینین (CCK)

کولسیستوکینین هورمونی است که توسط سلولهای روده کوچک در پاسخ به مواد مغذی در مجرای لومن ، به ویژه چربی و پروتئین ، ترشح می شود. دریافت غذا با تحریک مراکز اشباع در مغز و ایجاد انقباض کیسه صفرا و ترشح در پانکراس ، که برای هضم ضروری است ، کاهش می یابد.

  • پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1)

GLP-1 توسط روده در پاسخ به مواد مغذی تولید می شود. پپتید شبه گلوکاگون (GLP-1) تخلیه معده را کند می کند ، مصرف غذا را کاهش می دهد و سیری را افزایش می دهد.

  • Brispeptide YY (پپتید YY)

پپتید YY هورمون دیگری است که در روده کوچک تولید می شود. این هورمون در پاسخ به غذا ترشح می شود و به گیرنده های مغز متصل می شود. این امر اشتها را کاهش داده و حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش کند می کند.

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی و دیگر نواحی بدن ترشح می شود. لپتین در درجه اول به عنوان هورمون اشباع شناخته می شود. لپتین پپتیدهای محرک گرسنگی ، از جمله NPY و AgRp را مهار می کند و پپتیدهای اشباع را تحریک می کند. این کار اشتهای شما را کاهش می دهد.

Obestatin یک هورمون غذایی است که با اثرات گرسنگی ناشی از گرلین مقابله می کند. با این حال ، محققان در حال مطالعه Obestatin هستند و تحقیقات بیشتری در مورد اثرات آن بر گرسنگی و سیری مورد نیاز است.

البته لیست فوق جامع نیست و مواد دیگری مانند نسپاتین 1 پپتید و هورمون اکسی سانتومودولین نیز در کنترل اشتها نقش دارند.

خلاصه

هورمون ها گرسنگی و سیری ، توزیع چربی و متابولیسم را تنظیم می کنند که به نوبه خود می تواند بر وزن بدن تأثیر بگذارد.

عوامل م thatثر بر سلامت هورمونی شامل وراثت ، پیری ، بیماری ، شیوه زندگی ، استرس ، خواب و ورزش است.

پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل ، خواب کافی ، تشخیص بیماری های زمینه ای ، مدیریت استرس و ورزش تنها چند راه علمی است که برای حفظ وزن سالم و کنترل هورمون ها مورد حمایت علمی قرار می گیرد.

برای مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت از مو از داروخانه آنلاین Oiro کلیک.

دیدگاهتان را بنویسید