پیامدهای تلخ شیرین کننده ها (مطالعه مضرات مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. “در این بخش از وب سایت تغذیه اصفهان دکتر رضا اطمینانانی ، ما قصد داریم به بررسی آثار مضر قند بپردازیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم غذایی بدون این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است قندهای غیر طبیعی و مضر موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. ما برای سلامتی تمرین کرده ایم ، اما بسیاری از مردم تنها در مورد محدودیت یا حذف قند در رژیم غذایی خود در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی فکر می کردند.

شکر مضر:

1) آفیتا

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قند است که همه از آن مطلع هستند. برخلاف قندهای کامپوزیتی ، مونوساکاریدها و دی ساکاریدها بدن ما را به سرعت تامین می کنند و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

اگرچه ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که بر رشد سلول های سرطانی تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که قند با پیشرفت سرطان مانند سرطان سینه ، سرطان تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و سرطان معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون در آنها ناکافی است و به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترونها در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس دخیل هستند. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات گوارشی زیادی از جمله سوء هاضمه ، جذب ، ادم و زخم ایجاد می کند.

7) شکستگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قند باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم ، که منبع اصلی ذخیره در استخوان ها است ، از بین می رود تا این حالت اسیدی از بین برود و تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی اثرات مضر مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) مسائل دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی (مانند افزایش استروژن و افزایش استروژن).

پیشنهاد:

همانطور که قبلا ذکر شد ، حذف شکر از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توانید از قندهایی استفاده کنید که برای بدن مضرتر هستند. این به معنای تلاش برای استفاده از شکر مرکب (کربوهیدرات های مرکب) است که ما آن را “قند خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و چون در هضم و جذب کندتر هستند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. افزایش نمی دهد و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تأمین می کند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه به جای آب آن (حتی طبیعی) استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید با وجود اینکه مزه آن شیرین نیست ، افزایش می یابد ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب ، قند خون آنها به سرعت افزایش می یابد.


دکتر رضا اطمینانانی

رژیم درمانی اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه اولیه و کمیت و شیوه های تغذیه نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم کم کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات اصلاح شده ژنتیکی و مغذی