از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص گلوکز خون (شاخص قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون واژه ای است که در ارتباط با غذا استفاده می شود. یعنی مقدار مشخصی (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و …) بخورید و سپس قند خون خود را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد ارائه شده است. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، شاخص قند خون را توضیح می دهد.

برای افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است ، در حالی که سایر افراد انواع غذاهای شیرین (مخفی یا آشکارا در غذاها) به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که قند زیاد می تواند منجر به پرخوری شود. این نوع بار التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون بالا و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع ساده و پیچیده تقسیم می شود.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند شامل عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای شیرین (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و غذاهای پیچیده حاوی قند شامل میوه ها ، آجیل یا برخی غذاهای نشاسته ای (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز افزایش دهد.ممکن است منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای ذکر شده در بالا م effectiveثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقاء سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید مبلغ مناسب برای هر فرد را دریافت کنند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م responseثر بر پاسخ قند خون غذاها

عوامل متعددی بر پاسخ قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، اندازه ذرات” شکل غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز. “به طور کلی ، دسترسی به شکر در غذا با طولانی شدن زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن و سپس دم کشیدن و خشک کردن غذا افزایش می یابد.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. بیشتر اوقات با سایر روشهای پخت آماده نمی شود. شکر وجود خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد ، به طوری که نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش شکر ساده داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل آبیاری و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بیشتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک شده دارند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. و قند خون را افزایش می دهد.

میزان قند میوه

شاخص قند خون میوه نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص قند خون بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص قند خون پایین تری است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست خرد شده مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان گروهی از غذاها با وجود مقدار قابل توجهی نشاسته و فیبر) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

عامل قند رژیم درمانی اصفهان

بار قند خون

گلوکز خون یک مفهوم جدید نسبت به شاخص گلوکز خون است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که کنترل قند خون در مدیریت قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. دانشمندان این یافته را به مفهوم میزان و کیفیت مصرف کربوهیدرات که مکمل قند خون تلقی می شود ، نسبت می دهند. بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی ، میزان کل کربوهیدرات دریافتی است و سپس بر اساس منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، ماده اصلی غذا و میان وعده ها را انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات ها در رژیم غذایی است ، اما با توجه به هر وعده خوراک کربوهیدرات ، صرف نظر از منشا ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان کربوهیدرات شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و در معرض دیابت ، باید با متخصص تغذیه مشورت شود.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه اولیه و کمیت و شیوه های تغذیه نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و تغذیه در اصفهان.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید