برای افرادی که به رژیم غذایی خود اهمیت می دهند مهم است که بدانند موز چاق کننده یا لاغر کننده استبه اغلب به افرادی که می خواهند سلامت خود را بهبود بخشند توصیه می شود که میوه و سبزیجات بیشتری بخورندبه با این حال ، برخی نگران هستند که میوه های قندی مانند موز می توانند چاق کننده باشند. بیشتر میوه ها حدود 90 درصد کربوهیدرات دارند ، یعنی قند بیشتری دارند. میوه ها بخش مهمی از رژیم متعادل هستند زیرا ارزش غذایی مهمی را برای بدن فراهم می کنند.به

موز سرشار از بسیاری از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی داردبه آنها سرشار از فیبر و کربوهیدرات و برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستندبه بیشتر کربوهیدرات های موجود در موز رسیده ساکارز ، گلوکز و فروکتوز هستند. از طرفی چربی و پروتئین موز من هستندبه

موز همچنین دارای تعدادی ترکیبات مفید و آنتی اکسیدان ها از جمله دوپامین و کاتچین است. موز حاوی کربوهیدرات ، فیبر و برخی مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان ها است. موز متوسط ​​حدود 105 کالری تأمین می کند و فیبر بالایی دارد.

همین حالا با پزشک خود مشورت کنید

موز چقدر انرژی بدن را تامین می کند؟

یک موز متوسط ​​حدود 7 درصد از میزان کالری توصیه شده روزانه را تأمین می کندبه فیبر نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد. خوردن مقدار زیادی فیبر حتی با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیورتیکول و برخی از سرطان ها مرتبط است. مصرف کافی فیبر نیز با کاهش وزن ارتباط دارد.

یک مطالعه در سال 2009 میزان مصرف 252 زن را در یک دوره 20 ماهه اندازه گیری کرد. محققان دریافتند که به ازای هر گرم فیبر اضافی که یک زن در روز می خورد ، وزن بدن او حدود 0.55 پوند (0.25 کیلوگرم) کمتر بود.

دانشمندان بر این باورند که فیبر می تواند بیشتر عمر کندبه

آیا شاخص قند خون موز پایین است یا زیاد؟

آیا موز چاق کننده است یا لاغر کننده؟  |  دکتر

موز دارای شاخص قند خون پایینی است ، اما بستگی به میزان رسیده آن دارد. شاخص گلوکز خون (GEFA) این اندازه گیری میزان غذاهایی است که قند خون را بالا می برند. اگر رتبه کمتر از 55 باشد ، GEFA کم در نظر گرفته می شود. نمره 56-69 ، متوسط ​​و 70 یا بالاتر استبه

غذاهای سرشار از قندهای ساده به سرعت جذب می شوند و GEFA آنها زیاد هستند زیرا باعث افزایش بیشتر قند خون می شوندبه غذا بخور GEFA با افزایش وزن و خطر چاقی ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و سکته مغزی ارتباط زیادی دارد.

غذاهایی که کربوهیدرات ها به تدریج جذب می شوند GEFA آنها کمتر هستند و سطح قند خون شما را ثابت نگه می دارند. از آنجا که موز 90 درصد کربوهیدرات دارد ، گاهی اوقات یک قند میوه محسوب می شود.

با این حال ، قطع کنید GEFA موز بسته به میزان رشد 42-62 است. این بدان معناست که آنها از نظر شاخص گلوکز خون نسبتاً پایین هستند.

شامل غذا GEFA ته ته موز به شما کمک می کند تا سیر بمانید و سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید. این احتمالاً به مرور زمان منجر به کاهش وزن می شود. موز دارای شاخص قند خون پایین تا متوسط ​​است (GEFA) Er سطح قند خون آنها و اثرات قند خون بالا با رشد آنها افزایش می یابدبه

موز رسیده بهتر است یا نارس؟

هرچه موز سبزتر باشد ، نشاسته قوی تر است. نوع کربوهیدرات موجود در موز بستگی به میزان رسیده بودن آن دارد. موز سبز نارس حاوی نشاسته مقاوم است ، در حالی که موز زرد رسیده حاوی شکر طبیعی است.به نشاسته مقاوم گلوکز زنجیره بلند در برابر هضم مقاوم است. آنها به عنوان فیبر محلول در بدن عمل می کنند و مزایای سلامتی زیادی از جمله کاهش وزن و سطح قند خون را ارائه می دهند.

نشاسته های مقاوم همچنین می توانند جذب قند را از غذا کند کنند. این باعث می شود سطح قند خون شما ثابت بماند و احساس خوبی به شما دست دهد. علاوه بر این ، نشاسته های مقاوم می توانند چربی سوزی را افزایش دهند.

موز رسیده دارای GEFA قد آنها از موز سبزتر است. میزان قند با تولید موز افزایش می یابد ، که به نوبه خود بر قند خون تأثیر می گذاردبه به طور کلی به نظر می رسد موز به تدریج قند آزاد می کند.

در مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کلسترول بالا انجام شد ، 9 اونس (250 گرم) موز که به مدت 4 هفته به صبحانه شرکت کنندگان اضافه شد ، سطح قند خون و کلسترول ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

موز باعث افزایش یا کاهش وزن می شود؟

آیا موز چاق کننده است یا لاغر کننده؟  |  دکتر

میوه ها و سبزیجات همیشه بهترین انتخاب برای حفظ سلامتی و تناسب اندام هستند. با این حال ، موز همیشه در مورد چاق کننده بودن یا کمک به کاهش وزن بحث برانگیز بوده است.

ادعا شده است که خوردن موز و شیر برای چند روز به کاهش چربی بدن کمک می کند. متخصصان تغذیه همچنین خوردن حداقل یک موز در روز را توصیه می کنند. ورزشکاران به نوبه خود موز را به عنوان وعده غذایی قبل از تمرین می خورند تا انرژی را افزایش داده و عضله سازی کنند.

نیمی از کربوهیدرات های موجود در موز رسیده قند (14.4 گرم) است که انرژی سریع را برای بهبود عملکرد ورزشکاران فراهم می کند. موز سبز حاوی نشاسته مقاوم است (RS) و مقدار زیادی فیبر. پس از تخمیر در روده ، RS اسید چرب زنجیره ای کوتاهی به نام بوتیرات تولید می کند. بوتیرات سلامت روده را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند.

مطالعه ای که در دانشگاه بریگهام یانگ انجام شد نشان داد که افزایش مصرف فیبر به کاهش وزن و افزایش کالری کمک می کند. موز همچنین مقدار زیادی پتاسیم برای برش دارد BMI و وزن کمک می کند.

خوردن موز در چه شرایطی باعث کاهش وزن می شود؟

موز یک میوه همه کاره است که می توان آن را در وعده های محدود برای کاهش وزن یا حفظ وزن مصرف کرد. به عنوان یک میان وعده به جای یک وعده غذایی کامل بخوریدبه

  • موز منبع غنی فیبر است که مقدار زیادی را به وعده غذایی اضافه می کند و کالری های غیر ضروری را کاهش می دهد. خوردن یک موز متوسط ​​به عنوان میان وعده به کاهش وزن شما کمک می کندبه
  • موز به دلیل کالری بالا شناخته شده است. با این حال ، این یک موز متوسط ​​با کربوهیدرات ها و قندهای قابل هضم است که رضایت بخش و بهتر از سایر میان وعده های شیرین است.
  • نشاسته مقاوم (RS) در موز سبز و رسیده ، باعث اکسیداسیون چربی می شود ، ذخیره چربی را در سلول های چربی کاهش می دهد و می تواند باعث کاهش وزن شود.
  • موز کالری و قند بالایی دارد. از آنجا که منبع انرژی مقرون به صرفه ای است ، استقامت ورزشکاران را افزایش می دهد. بنابراین ، خوردن موز در کنار سایر غذاهای سالم یا مکمل های پروتئینی به شما در افزایش وزن کمک می کند.به

چگونه موز بخوریم تا لاغر شویم؟

آیا موز چاق کننده است یا لاغر کننده؟  |  دکتر

حالا که می دانید موز چگونه می تواند به کاهش وزن و کاهش وزن کمک کند ، بیایید ببینیم چگونه می توانید از آن برای هر دو منظور استفاده کنید.به موز سرشار از فیبر است. خوردن موز به عنوان میان وعده یا وعده تمرینی به تامین مواد مغذی مورد نیاز برای سیر و پرانرژی کمک می کند.به

موز کالری بالایی دارد ، بنابراین خوردن موز یک روش قدیمی برای افزایش وزن است. بهترین راه برای افزودن موز به رژیم غذایی معمول افزایش وزن ، افزودن آن به اسموتی یا میلک شیک است.به

موز چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

موز علاوه بر افزایش وزن و احتمال کاهش وزن ، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد.

  • موز حاوی پکتین و نشاسته مقاوم است که تخلیه معده را به تاخیر می اندازد ، تحمل گلوکز را بهبود می بخشد و به تنظیم گلوکز متوسط ​​کمک می کند. با این حال ، برای برنامه ریزی رژیم غذایی سالم با موز برای دیابت ، همیشه با یک متخصص تغذیه مشورت کنیدبه
  • نشاسته های مقاوم در موز خام هضم را در روده کوچک آزاد کرده و برای تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره تخمیر می شوند. این جریان خون را به روده ها تحریک می کند و سلامت روده را بهبود می بخشد.
  • موز منبع غنی پتاسیم است. پتاسیم از قلب محافظت می کند و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد ، به ویژه در زنان مسن.
  • ترکیبات فعال موز سلامت کلی را بهبود می بخشد. آنها شیوع بیماریهای دژنراتیو و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند.

دستور موز برای کاهش وزن

موز خرد شده ، یک لیوان شیر و بستنی را در مخلوط کن بریزیدبه دوز بستنی و4-5 بادام را اضافه کنیدبه مواد را مخلوط کنید تا مایع یکدست و غلیظ شودبه اسموتی را در لیوان ها بریزید و در صورت لزوم شکر را اضافه کنیدبه

همچنین می توانید طعم های مختلف بستنی را امتحان کرده و میوه های خشک مختلف مانند کشمش ، گردو و بادام هندی را برای افزایش غنای و ارزش غذایی شیک موز خود اضافه کنید. شیر میلک شیک نه تنها خوشمزه است بلکه ارزش غذایی فوق العاده ای نیز دارد.

چه موقع برای کاهش وزن موز بخورم؟

آیا موز چاق کننده است یا لاغر کننده؟  |  دکتر

برای داشتن انرژی بیشتر ، موز را به عنوان میان وعده صبح یا قبل از ورزش مصرف کنید. می توانید یک موز متوسط ​​به عنوان میان وعده صبحانه بخورید تا متابولیسم بدن شما شروع شود و خلق و خوی شما تقویت شود.به

برای افزایش وزن روزانه چند عدد موز بخورم؟

موز جزو غذاهای افزایش وزن نیست مگر اینکه با اسموتی یا مکمل پروتئینی ترکیب شود تا کالری دریافتی کلی شما افزایش یابد. ترکیب اسموتی موز با تمرینات وزنه ای به شما در افزایش وزن کمک می کندبه

هضم شکر موز هنگام خوردن در شب دشوار است. بنابراین ، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید ، خوردن موز در شب توصیه نمی شودبه

اخرین حرف

موز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی (مواد مغذی) است. این مواد مغذی به عنوان مروج (ترکیبات غیر پروتئینی که فعالیت آنزیمی را برای آزادسازی انرژی تسریع می کند) در متابولیسم گلوکز و مصرف انرژی عمل می کنند. این به کاهش خطر چاقی و دیابت کمک می کند. موزهای رسیده و نارس دارای شاخص قند خون پایین و فاکتور اشباع بالایی هستند. یک مطالعه انجام شده در اسپانیا نشان داد که رژیم غذایی نیز شامل می شود GEFA انرژی کم از رژیم غذایی پرچرب مثرتر است GEFA بالا است

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/is-banana-a-weight-loss-or-a-weight-gain-fruit/

https://www.healthline.com/nutrition/bananas-and-weight