آیا مقاومت به انسولین مقصر پشت شکم شماست؟


اگر با وزن اضافی در معده خود دست و پنجه نرم می کنید ، مقاومت به انسولین می تواند این مشکل را ایجاد کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می شود. یکی از وظایف آن انتقال قند از خون به سایر سلول های بدن است تا از قند به عنوان انرژی استفاده شود.

هنگامی که قند خون شما بالا است – بعد از غذا یا نوشیدنی حاوی کربوهیدرات – پانکراس به شما پیام می دهد که انسولین را در جریان خون شما آزاد می کند. انسولین اغلب به عنوان “کلید” توصیف می شود زیرا به “باز کردن” درب سلول ها برای ورود قند کمک می کند.

وقتی بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم – نان ، غلات صبحانه ، برنج ، ماکارونی ، کلوچه ، شیرینی ، نوشابه ، شکلات و غیره. – سپس این سیستم از شر آن خلاص می شود. لوزالمعده مجبور به تولید انسولین اضافی برای جبران تمام قند اضافی در خون می شود.

در عین حال ، خود سلولها ، یعنی سلولهای عضلانی ، مقاوم در برابر انسولین هنگامی که این اتفاق می افتد ، لوزالمعده مجبور می شود انسولین اضافی برای “ضربه زدن به در” سلول ها تولید کند.

وجود این همه انسولین اضافی و قند اضافی در خون به دلایل زیادی مضر است:

  • قند خون بالا و سطح انسولین می تواند یک عامل خطر برای بیماری های قلبی باشد.
  • سطوح بالای انسولین می تواند باعث کاهش سطح قند خون (قند) شما شود – شرایطی که هیپوگلیسمی نامیده می شود. هیپوگلیسمی ممکن است خفیف ، متوسط ​​یا شدید باشد. علائم ممکن است شامل خستگی ، ضعف ، لرزش ، گیجی ، سردرد ، تحریک پذیری ، گرسنگی و حالت تهوع باشد.
  • سطح بالای انسولین به ذخیره سازی قندهای اضافی به عنوان چربی کمک می کند – درست در ناحیه معده.

مسیری که مقاومت انسولین بر افزایش وزن تأثیر می گذارد پیچیده است. اگر نسبت به انسولین مقاوم هستید ، سلول های شما ممکن است از گرسنگی ناشی از گلوکز رنج ببرند زیرا قند از جریان خون شما خارج نمی شود و به سلول های شما در محل مورد نظر خود نمی رسد. معمولاً احساس خستگی روحی و جسمی به دنبال دارد.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، شما ممکن است به همان رژیم غنی از کربوهیدرات که در وهله اول مشکل ایجاد کرده است ، روی آورید. به این ترتیب چرخه را با قند خون بالا ، انسولین بالا ، قند خون پایین و ذخیره چربی در معده حفظ می کنید.

علاوه بر چاقی ، سطح بالای انسولین اغلب با کلسترول غیر طبیعی و / یا فشار خون بالا همراه است. وقتی این فرایندهای بیماری با هم اتفاق بیفتند ، سندرم متابولیک نامیده می شود.

لوزالمعده برای ادامه تولید انسولین بیش از حد ایمن است تا در نهایت “خسته” شود و شروع به “دفع” کند. در نتیجه ، لوزالمعده به سادگی نمی تواند به تولید انسولین کافی برای نظارت بر نیازهای بدن ادامه دهد.

قند خون افزایش می یابد – و ترجیحاً زیاد – و نتیجه آن اغلب دیابت نوع 2 است. علائم دیابت نوع 2 گاهی ظریف است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چاقی و چاقی
  • تشنگی بیش از حد
  • تکرر ادرار
  • بوی ادرار کردن
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • خستگی
  • پوست تیره زیر چانه ، کشاله ران یا زیر بغل.

مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را می توان با تغذیه ، ورزش و مدیریت استرس کنترل کرد ، اما این می تواند مشکل باشد. کاهش مصرف کربوهیدرات مهم است ، اما هوس و هوس احساسی می تواند به بهترین تلاش شما آسیب برساند.

بسیاری از زنانی که با آنها کار می کنم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین ، یکی از اولین کارهایی که از آنها می خواهم این است که از آنچه در احساسات آنها می گذرد آگاه باشند. اگر هوس خوردن غذا یا نوشیدنی خاصی می کنید و از نظر جسمانی گرسنه نیستید ، این سال را از خود بپرسید: “من واقعاً به چه چیزی هوس می کنم؟

ممکن است تنها ، بی حوصله ، عصبانی ، غرق شده یا خسته باشید. شما می توانید از این آگاهی به عنوان اولین گام در یادگیری پرورش خود با چیزی غیر از غذا استفاده کنید.

استرس همچنین به دلیل تأثیر بر غدد فوق کلیوی نقش مهمی در مقاومت به انسولین دارد. وقتی استرس دارید ، بدن شما تولید کورتیزول را افزایش می دهد و کبد شروع به انتشار قند اضافی در جریان خون می کند تا “شما را نجات دهد”.

این فرآیند می تواند منجر به ذخیره بیشتر چربی در ناحیه معده شود. معرفی ذهن آگاهی می تواند به آرام شدن این واکنش ها در هنگام دعوا یا پرواز کمک کند.

و در نهایت ، ورزش مهم است ، اما گاهی اوقات روش ملایم تری بهتر است. آخرین چیزی که بدن شما به آن احتیاج دارد ، استرس و احساس گناه بیش ازحد انجام ندادن ورزش کافی است! ورزش آگاهانه مانند یوگا یا تای چی می تواند در کاهش اثرات استرس و ارتقاء رفاه عمومی مفید باشد.

با دیابت نوع 2 یا مقاومت به انسولین چگونه برخورد کرده اید؟ از چه روش هایی برای کاهش چربی شکم استفاده می کنید؟ لطفاً هر روشی را که در مبارزه با مقاومت به انسولین مفید می دانید به اشتراک بگذارید.

سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این مقاله توصیه پزشکی حرفه ای نیست و نباید با آن برخورد شود.